پایگاه خبری ، تحلیلی «خبر مفید»؛ مانتو در حال حذف شدن از فرهنگ پوشش خانمهای ایرانی است و جایش را به کتهای کوتاه و شومیزهای کوتاه داده. این تغییر زیرپوستی در بازار پوشاک بانوان در حالی اتفاق افتاده که چند روز دیگر اولین مرحله سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر به عنوان تنها رویداد رسمی در حوزه مد و لباس کشور آغاز میشود و یک معمای بیجواب برای سیزدهمین سال متوالی دوباره مطرح میشود.
«قد مانتوها سال به سال بیشتر آب میرود و با گشت و گزاری کوتاه در مراکز عرضه مانتو میتوان ادعا کرد که مانتو در حال حذف شدن از فرهنگ پوشش خانمهای مانتویی است و جایش را به کتهای کوتاه و شومیزهای کوتاه داده است.
این تغییر زیرپوستی در اوضاع پوشاک بانوان در حالی اتفاق افتاده که چند روز دیگر اولین مرحله سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر به عنوان تنها رویداد رسمی در حوزه مد و لباس کشور آغاز میشود؛ جشنوارهای که هر سال با حضور جمعی از طراحان برگزار میشود. مانتوهای طراحی شده به جشنواره ارسال میشود. برگزیدهها انتخاب میشوند. جایزه میگیرند. تشویق میشوند و تمام…نشست خبری سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد با این سوال بدون تعارف به چالش کشیده میشود.
از شعار «کشف ایران» تا جشنواره مد دومرحلهای
قبل از طرح این سوال چالشی، مسئولان از برنامههایشان برای جشنواره امسال میگویند؛ جشنوارهای که قرار است تحولات تازهای را رقم بزند. در این نشست از بازنگری رویه سالهای قبل گفته میشود. از اینکه بیش از هزار و دویست طرح به دبیرخانه جشنواره ارسال شده و ۲۰۰ طرح برگزیده به مرحله اول راه پیدا کردند. از اینکه شعار سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر امسال را « کشف ایران» گذاشتهاند. یعنی مسئولان جشنواره طرحهایی را سردست گرفتهاند و بهای بیشتری به آن دادهاند که نشانی از فرهنگ غنی پوشش ایرانی و نمادهای زیبا اما فراموش شده ایرانی داشته باشد. آنطور که زهرا گلپایگانی، رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور میگوید امسال تمرکز به جای طرح روی طراح است. تمرکز بر حمایت و توانمندی طراح و کمک به او برای تولید انبوه اثری که برگزیده میشود. گذشته از همه اینها جشنواره مد و لباس امسال برای تاثیرگزاری بیشتر در دو مرحله انجام میشود. مرحله اول خرداد ۱۴۰۴ و مرحله بعدی دهه فجر. مسئولان میگویند قرار است عدالت فرهنگی برقرار شود و جشنواره امسال قرار است مردمی شود. بخش خصوصی بیشتر پای کار باشد و….
*شما بگویید بلوزهای کوتاه مانتونما!
اما با تمام ایدهها و برنامهها و کار شبانه روزی دست اندرکاران جشنواره، این سوال اساسی هنوز به قوت خود باقی است؛ «مگر نه اینکه جشنواره مد و لباس در هر کشوری باید سبک پوشش زنان جوان و نوجوان را تعیین کند؟ اما چرا در ایران جشنواره مد و لباس فجر راه خودش را میرود و بازار پوشش بانوان هم راه خودش را؟ مثل دو جزیره جداگانه. لباسهای زیبای طراحان مختلفی که در جشنواره جایزه میبرد هیچ وقت به ویترین مغازهها راه پیدا نمیکند. از این طرف اگر چند سال قبل مشکل مانتوهای موجود در بازار جلوباز بودن آنها بود حالا بازار مانتو را بلوزهای مانتونما قبضه کرده و حتی بسیاری از خانمهای مانتویی انتخابی به جز کتهای کوتاه و بلوزهای مانتو نما ندارند و اینطور میشود که کاملا زیرپوستی ما به جای خانمهای مانتویی، خانمهای بلوز شلوار پوش در خیابان میبیینیم.
*معمای سیزده ساله جشنواره مد پاسخ ندارد!
طرح این معمای سیزده ساله با اما و اگرهایی از سوی مسئولان برگزاری جشنواره مد و لباس فجر مواجه میشود. یک اما و اگر چند وجهی. گرجی معتقد است جشنواره مد و لباس فجر یک رویداد هنری در حوزه مد و لباس است و از این رویداد هنری باید به اندازه خودش توقع داشت و نباید انتظار داشت این رویداد نبض بازار پوشاک را در دست بگیرد. جانِ کلام گرجی این جمله است که فرهنگ و فرهنگ پوشش یک کلان مسئله است، با تاثیرپذیری از المانهای مختلف و شما نمیتوانید فرهنگ پوشش را با رویداد مد و لباس تعیین کنید!
*جشنواره مد و لباس ساز خودش را میزند و کف بازار ساز خودش را
اما آیا این توجیه پذیرفتنی است؟ پس اگر قرار است جشنواره مد و لباس کشور راه خودش را برود و کف بازار و ویترینها راه خودش را! اگر قرار است طرح مانتوهای طراحان زبردست ایرانی که با ماهها ایده پردازی در رقابت با آثار دیگر در جشنواره مد و لباس برگزیده میشود و جایزه میگیرد در کنج کمد طراحان جاخوش کند و در نهایت با سفارش شخصی دوزی و قیمت چندین میلیونی به تن دو سه مشتری خاص بنشیند، اساسا آیا نیاز است که هر سال این حجم از وقت و سرمایه، صرف برگزاری جشنواره مد و لباس کشور شود در شرایطی که کف بازار و ویترینها همچنان ساز خودش را میزند؛سازی که هر سال ناکوکتر از قبل میشود و هر روز یک داستان تازه و مد تازه سر بر میآورد.
از حلقه مفقوده زنجیره پوشاک تا بلوزهای بدن نما به نام مانتوی تابستانی
«مطالبهای که در بستر فروش بازار دارید خیلی مرتبط با جشنواره مد و لباس کشور نیست. اگر مطالبهای دارید از مسئولان اتحادیه بپرسید. نهادهای مختلفی برای پیگیری وجود دارد.» بحث که بالا میگیرد این جمله را یکی دیگر از مسئولان حاضر در نشست خبری میگوید. زهرا گلپایگانی، رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور هم میگوید:«رسیدن اثر به بازار مقوله فنی و پیچیده هست. در فرآیند کوتاه مدت نمیتوان انتظار اثر بخشی را داشت.
روزی آثار به بازار میرسد که برندهای ما خودشان را درگیر جشنواره بدانند. روزی این اتفاق میافتد که عمده فروش ما درگیر با جشنواره شود و این موضوع زمانی انجام شدنی است که این رویداد به سمت بخش خصوصی برود.» به نظر میرسد حلقه مفقودهای که طرحها و مانتوهای برتر جشنواره مد ولباس فجر را به تولید انبوه و کف بازار میرساند تکمیل شدن زنجیره ملی پوشاک است.
سال گذشته مسئولان کارگروه مد و لباس کشور قول راه اندازی زنجیره کامل پوشاک را داده بودند اما نه تنها پارسال این اتفاق نیفتناد بلکه امسال حتی از این وعدهها هم خبری نیست. اینطور میشود که چند روز دیگر تنها رویداد ملی مد و لباس کشور برگزار میشود و از میان ۲۰۰ طرح تعدادی برگزیده میشوند و جایزه میگیرند. همزمان با برگزاری تنها رویداد مد و لباس کشور، تولیدکنندگان عمده بلوزهای مانتونمای تابستانی بدن نما را در کارگاهها بسته بندی کرده تا آماده توزیع در مراکز عرضه مانتو شود.
- منبع خبر : خبرگزاری فارس