نامگذاری و صدور شناسنامه نوزاد بدون مراجعه حضوری
نامگذاری و صدور شناسنامه نوزاد بدون مراجعه حضوری
دکتر هاشم کارگر معاون وزیر کشور و رئیس سازمان ثبت احوال در گفتگو اختصاصی با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران(ایرنا) با اشاره به حرکت این سازمان به سمت هوشمندسازی خدمات در راستای رفاه و آسایش بیشتر شهروندان و کاهش مراجعات حضوری، از صدور الکترونیکی گواهی انحصار وراثت، صدور الکترونیک گواهی ولادت در بیمارستان، نامگذاری و همچنین صدور شناسنامه نوزاد به صورت کاملا الکترونیکی و بدون مراجعه حضوری افراد خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری ، تحلیلی «خبر مفید» به نقل از روابط عمومی سازمان ثبت احوال، دکتر هاشم کارگر معاون وزیر کشور و رئیس سازمان ثبت احوال در گفت وگو اختصاصی با خبرگزاری ایرنا ضمن تشریح اقدامات سازمان ثبت احوال کشور در راستای هوشمند سازی خدمات، افزود: سازمان ثبت احوال، یکی از سازمان‌های حاکمیتی و خدماتی در کشور ۱۰۷ سال سابقه فعالیت بوده و این سازمان چهار مسئولیت مهم ثبت وقایع ولادت، وفات، ازدواج و طلاق را برعهده دارد.

وی با بیان اینکه حفظ و صیانت از هویت مردم بر عهده سازمان ثبت احوال کشور است و در همین راستا خدمات گوناگونی ارائه می‌کند، افزود: در دوره‌ای که ما خدمت مردم هستیم به ویژه از شروع دولت چهاردهم، هدف اصلی ما ایجاد یک سازمان هوشمند است؛ هوشمندسازی در راس تمام کارهای ما قرار دارد و هر برنامه‌ای و هر سیاست گذاری که انجام می‌شود بر این اصل استوار است که در راستای چشم انداز سازمان هوشمند باشد.

دکتر هاشم کارگر افزود: در یک سال گذشته چند اقدام خوب در سازمان ثبت احوال رخ داده است؛ هدف اصلی ما ارائه خدمات سهل، آسان و سریع به مردم و ارائه خدمات صحیح و قابل اذعان به مردم است.متن کامل مصاحبه دکتر هاشم کارگر معاون وزیر کشور و رئیس سازمان ثبت احوال با خبرگزاری ایرنا بدین شرح است:

صدور الکترونیکی گواهی انحصار وراثت

رییس سازمان ثبت احوال کشور در ادامه افزود: گواهی انحصار وراثت تا قبل از مردادماه امسال از سوی قوه قضاییه ارائه می‌شد و هر فردی که نیاز به این گواهی داشت باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه و تشکیل پرونده می‌داد و بعد از رسیدگی قضایی گواهی صادر می شد اما اکنون در هماهنگی با قوه قضاییه و با توجه به زیر ساخت‌هایی که در سازمان ثبت احوال ایجاد کرده بودیم، در تدوین برنامه هفتم توسعه مقرر شد صدور گواهی انحصار وراثت از قوه قضاییه به سازمان ثبت احوال انتقال یابد، در قانون مقرر شد از ابتدای شروع سال دوم برنامه این امر در سازمان ثبت احوال عملیاتی شود.

وی افزود: ابتدای سال دوم برنامه هفتم از سوم مردادماه ۱۴۰۴ آغاز شد و گواهی انحصار وراثت از روز شنبه چهارم مرداد ماه از طریق سازمان ثبت احوال صادر می‌شود؛ در قانون با توجه به بسترهایی که ایجاد شده، این پیشنهاد را ارائه کردیم که گواهی انحصار وراثت نیاز به درخواست و حضور افراد نداشته باشد؛ به محض اینکه گواهی فوت افراد را صادر می‌کنیم، گواهی انحصار وراثت نیز در مدت ۲۰ روز صادر و به صورت الکترونیک برای وراث و تمام ذینفعان شناخته شده از طریق سامانه سهیم ارسال می‌شود.
کارگر با بیان اینکه با ارسال پیامک برای وراث، به آنها اطلاع می‌دهیم که گواهی انحصار وراثت مربوط به شما صادر شده و از ۲ طریق می‌توانید به آن دسترسی یابید ادامه داد: یکی از طریق سامانه ابلاغ وراثت، verasat.ncr.ir و یا به طور مستقیم از طریق خود سامانه سهیم به آدرس sahim.sabteahval.ir گواهی انحصار وراثت قابل دریافت است.
به گفته وی، همه هموطنانی که قبل از سوم مردادماه امسال در قوه قضاییه پرونده انحصار وراثت تشکیل داده‌اند، لازم نیست در سازمان ثبت احوال اقدامی را انجام دهند و باید همان روال قبل را طی کنند تا به صدور گواهی منجر شود اما هموطنانی که فردی از خانواده را از دست داده‌اند و گواهی فوت آن صادر شده است، دیگر نیازی به مراجعه به قوه قضاییه ندارند و می‌توانند از طریق سامانه سهیم درخواست را ارسال کنند و بعد از رسیدگی، گواهی ظرف ۲۰ روز برایشان ارسال می‌شود.

صدور گواهی ولادت الکترونیک

به گفته وی، همه افراد از بدو تولد تا پس از مرگ با سازمان ثبت احوال سر و کار دارند و شما هر خدمتی که در کشور می‌خواهید بگیرید مبتنی بر این است که باید هویت شما تایید شود، بنابراین هر چقدر ثبت احوال در راستای احراز هویت در کشور سریع‌تر و بهتر عمل کند و فعالیت ها را هوشمند سازد، قطعاً دستگاه‌های دیگر مجبور خواهند شد در این راستا و با همین سیاست گذاری حرکت کنند.

با هماهنگی بعمل آمده با وزارت بهداشت، به محض اینکه نوزادی در بیمارستان متولد شود، گواهی ولادت به صورت الکترونیک از سوی وزارت بهداشت صادر و برای ثبت به این سازمان ارسال می‌شود.

وی اظهار کرد: در همین ارتباط، یک کد نیز از طریق پیامک(تلفن همراه) برای ولی نوزاد ارسال می شود که از طریق این کد، کارهای قانونی مربوطه را می توان پیگیری کرد.

رییس سازمان ثبت احوال افزود: در گذشته وقتی نوزادی به دنیا می‌آمد والدین می بایست در ابتدا گواهی ولادت را از بیمارستان اخذ کرده و به سازمان ثبت احوال مراجعه می‌کردند و در ادامه نام را انتخاب و شناسنامه نوزاد را دریافت می‌کردند که به طور معمول این فرآیند مقداری زمان بر بود.

به گفته وی، با هماهنگی انجام شده با وزارت بهداشت، صدور این گواهی الکترونیک شده، یعنی وقتی نوزاد در بیمارستان متولد می شود، گواهی به صورت الکترونیک از سمت وزارت بهداشت برای ثبت احوال ارسال و کد آن نیز برای ولی فرزند پیامک می‌شود و می‌تواند با آن کد روند کار را ادامه دهد.

نامگذاری و صدور شناسنامه نوزاد بدون مراجعه حضوری از طریق سامانه سهیم

رییس سازمان ثبت احوال کشور در ادامه با اشاره به الکترونیکی شدن فرایند نامگذاری نوزاد نیز تصریح کرد: الکترونیکی شدن انتخاب نام نوزاد از دیگر اقدامات قابل توجه سازمان ثبت احوال است که خبر آن را برای نخستین بار از طریق ایرنا اعلام می کنم.

وی اظهار کرد: برهمین اساس، برای نامگذاری نوزاد متولد شده دیگر نیازی به مراجعه حضوری افراد به سازمان نیست و پدر و مادر نوزاد از طریق سامانه «تعاملی نام» می‌توانند نسبت به انتخاب نام فرزند و ثبت آن اقدام کنند، ضمن اینکه در این سامانه امکان بررسی نام موردنظر برای نداشتن مغایرت‌های قانونی نیز فراهم است و تمامی اقدامات مرتبط کاملا به صورت الکترونیکی و بدون نیاز به مراجعه حضوری افراد انجام می‌شود.

کارگر افزود: پس از تایید نام انتخاب شده در سامانه، مراتب به صورت الکترونیکی در سازمان ثبت، شناسنامه نوزاد نیز از طریق پست به در منزل ارسال می‌شود به نحوی که تمامی این فرایند کاملا الکترونیکی و بدون مراجعه و حضور افراد انجام خواهد شد.

شناسنامه‌ها الکترونیکی می‌شود

رییس سازمان ثبت احوال کشور در ادامه به الکترونیکی شدن شناسنامه ها اشاره کرد و گفت: اقدام بعدی سازمان در راستای هوشمند سازی خدمات، صدور شناسنامه های الکترونیکی است.

کارگر تصریح کرد: در این پروژه، روند کار به گونه ای طراحی شده که شناسنامه فیزیکی که الان در اختیار مردم قرار دارد، به صورت الکترونیکی شود که موارد قانونی مرتبط با آن هم مصوب شده و مراحل قانونی و اداری آن طی شده است.

وی با بیان اینکه دیگر شناسنامه فیزیکی(شناسنامه های فعلی) ارسال نمی شود، اظهار کرد: اجرای این بخش از پروژه هم از نوزادان شروع می شود به این معنا که وقتی نام نوزاد در سامانه تعاملی نام ما تعیین و ثبت شد، شناسنامه‌ نوزاد به صورت الکترونیکی صادر و از طریق پست ارسال خواهد شد و دیگر فیزیک شناسنامه(به شکل فعلی) برای نوزاد صادر نمی شود.

کارگر گفت: صدور شناسنامه الکترونیکی در ادامه پروژه شامل همه افراد و جمعیت کشور خواهد شد که براساس برنامه ریزی انجام شده، اجرایی خواهد شد.
وی در خصوص زمان صدور و ارسال شناسنامه های الکترونیکی نوزادان، افزود: پس از ثبت نام نوزاد در سامانه، شناسنامه در کوتاهترین زمان ممکن صادر و ارسال می‌شود.

راه اندازی سامانه هویت دیجیتال ایرانیان«هدا»

رییس سازمان ثبت احوال کشور، یکی از اقدامات بسیار خوب سازمان در یک سال گذشته را راه اندازی سامانه هویت دیجیتال ایرانیان «هدا» عنوان کرد و افزود: بیشتر دستگاه‌ها وقتی می‌خواستند به هموطنان در راستای احراز هویت خدمتی ارائه دهند، مشخصات هویت فرد را از سازمان ثبت احوال استعلام می‌کردند؛ سامانه احراز هویت هدا بر این اساس استوار است که فرد هرگاه می‌خواهد خدمتی بگیرد، با احراز هویت در این سامانه به راحتی خدمت خود را دریافت می کند و متناسب با آن خدمت، احراز هویت می‌شود و میزان مشخصات هویتی که می‌خواهد به دستگاه مربوطه ارائه دهد کاملاً مشخص است و در اختیارش قرار دارد.

کارگر با بیان اینکه سامانه هدا در سه سطح ۱، ۲ و ۳ طراحی شده است، گفت: خدمتی که فرد می‌خواهد دریافت کند از یکی از این سطوح استفاده می‌کند، گاهی نیاز دارد که خدمت ساده‌ای بگیرد و گاهی ارائه خدمت منجر به یک اقدام حقوقی باید باشد که در این صورت از سطح ۳ که سطح زنده سنجی است استفاده می‌شود و اقدام دیگری که در همین راستا برای هموطنان انجام داده‌ایم، امضای دیجیتال است.

وی تاکید کرد: امضای دیجیتال برای هر ایرانی ایجاد شده و به سامانه هدا متصل است و اگر فردی بخواهد خدمتی بگیرد و نیاز باشد که قراردادی را امضا کند با استفاده از امضای دیجیتال سازمان ثبت احوال که به تایید رسیده به صورت غیرحضوری این کار را انجام می‌دهد و دستگاه‌ها نیز می‌توانند اطمینان داشته باشند که این امضا، امضای فرد مورد نظر است.

کارگر خاطرنشان کرد: این موضوع در سال گذشته انجام شده و در حال توسعه است و بر اساس ابلاغیه‌ها خصوصاً ابلاغیه مرکز ملی فضای مجازی، تمام دستگاه‌ها مکلف‌ هستند که بر این بستر، احراز هویت را انجام دهند.

رییس سازمان ثبت احوال کشور درباره رضایتمندی مردم از این سامانه‌ها اظهار کرد: اگر در سامانه اشکالی وجود داشته باشد، بازخوردش از طریق مردم به این سازمان ارائه می‌شود و یا اینکه از سوی دستگاه‌هایی که خدمت ارائه می‌دهند مشکلاتی که وجود دارد اعلام می‌شود؛ تاکنون در این سامانه مشکل جدی که مانع ارائه خدمت باشد ارائه نشده است.
وی با تاکید بر اینکه سامانه‌ها وقتی شکل می‌گیرند دوران بلوغ خود را می‌گذرانند و دائماً در حال ارتقای آنها هستیم، افزود: کم کم سامانه‌های استعلامی از کار می‌افتد و سامانه هدا جایگزین سایر سامانه‌های استعلامی می‌شود؛ بنابراین به بعد از این، سامانه هدا همان سامانه هویت دیجیتال ایرانیان، بستر احراز هویت هوشمند هموطنان در دریافت خدمات در کشور خواهد بود و تمام دستگاه‌ها باید بر این اساس احراز هویت را انجام دهند.

راه‌اندازی سامانه سببی و نسبی یا خانواده در کشور

رییس سازمان ثبت احوال کشور در ادامه تشریح برنامه های سازمان در مسیر هوشمندسازی خدمات، به راه اندازی سامانه سببی و نسبی افراد اشاره کرد و افزود: در هر جامعه یک سری روابط نسبی و سببی وجود دارد، ارتباط نسبی به شجره فرد و به رابطه پدر، مادر و فرزندان برمی‌گردد اما یک رابطه سببی هم وجود دارد که فرد بعد از اینکه ازدواج می‌کند و یا بر اساس مواد قانونی و به واسطه قانون، رابطه سببی شکل می‌گیرد.

کارگر تاکید کرد: لازم است که در کشور حتماً این روابط شناخته شده باشد، هم برای خود افراد و هم برای دستگاه‌هایی که می‌خواهند در کشور برنامه‌ریزی کنند.
وی با بیان اینکه تقریبا همه دستگاه‌ها با پایگاه‌های سببی و نسبی ارتباط دارند، گفت: در سازمان ثبت احوال برای اینکه این پایگاه شکل بگیرد، داده آمایی کل اسناد هویتی را انجام داده‌ایم و کارگاه سببی و نسبی کشور را شکل داده و آن را با نام دیگر خانواده نیز می‌شناسیم.

کارگر افزود: روابط و درخت‌واره(شجره نامه) فرد را از طریق سامانه سهیم «سامانه هویت یکتا ایرانیان» ارسال کرده‌ایم، هر فردی وارد سامانه سهیم می‌شود، مشخصات فردی خود، پدر، مادر، ازدواج و غیره را مشاهده می‌کند و اگر کارت ملی هم ثبت نام کرده باشد، عکس آنها نیز ضمیمه شده و به راحتی دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه در سامانه سهیم نشانی افراد هم آورده شده که اگر لازم باشد نشانی را تغییر دهند نیز می توانند از این طریق اقدام کنند، یادآور شد: این اطلاعات به دستگاه‌های گوناگون که به این روابط نیاز دارند از جمله قوه قضاییه، بانک مرکزی، نیروی انتظامی، هدفمندی یارانه‌ها، وزارت اقتصاد و سایر دستگاه هایی که به این اطلاعات نیاز دارند، ارائه می شود.

کارگر با تاکید بر اینکه در قانون سازمان ثبت احوال متولی خانوار کشور نیز شده است گفت: اصل خانوار ایجاد همین پایگاه نسبی و سببی بود و اکنون پایگاه خانوار نیز در سازمان ثبت احوال است و تمام دستگاه‌ها اطلاعات فضای خانوار را از ما دریافت می‌کنند، موضوع سببی و نسبی امر مهمی است که باید در کشور شکل می‌گرفت و در یک سال گذشته مراحل تکمیلی خود را گذراند و در موضوع انحصار وراثت نیز خیلی مهم است.

۶۴ میلیون کارت ملی صادر شده‌ است

معاون وزیر کشور و رییس سازمان ثبت احوال با اشاره به ظرفیت تولید بیش از ۲ میلیون کارت ملی در ماه، گفت: از مجموع ۷۰ میلیون درخواست صدور کارت ملی هوشمند از ابتدای آغاز طرح تاکنون، حدود ۶۴ میلیون کارت ملی صادر و تحویل شده است.

وی اظهار کرد: طبق قانون فقط سازمان ثبت احوال نیست که در موضوع کارت ملی وظایفی دارد و براساس تقسیم کار انجام شده، بدنه کارت ملی توسط شرکت چاپخانه دولتی وابسته به وزارت اقتصاد،تهیه تراشه و تراشه‌گذاری توسط وزارت اطلاعات انجام می‌شود و سازمان ثبت احوال اطلاعات هویتی فرد را روی آن بارگذاری و آن را شخصی سازی می‌کند.

کارگر تاکید کرد: هر چقدر این کارت‌ها به موقع به دست ما برسد، صدور کارت ملی سریع‌تر انجام می‌شود.

به گفته وی، سازمان ثبت احوال ظرفیت صدور ۲ تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار کارت ملی در ماه را دارد که اگر این کارت‌ها به موقع ارسال شود، زمینه و امکان افزایش صدور بیش از میزان تقاضا وجود دارد.

رییس سازمان ثبت احوال با اشاره به اینکه اگر این کارت‌ها به موقع برسند فاصله بین درخواست و صدور کارت بیشتر از ۲۰ روز طول نخواهد کشید، اظهار کرد: در گذشته، وجود برخی ناهماهنگی‌ها و همچنین بحث تحریم‌ها موجب بروز وقفه در فرایند صدور کارت ملی و ایجاد صف برای دریافت شده است…

پایان صف انتظار کارت‌های ملی نیازمند یارانه دولتی است

رییس سازمان ثبت احوال کشور گفت: چون کارت ملی در زمان درخواست صادر نشده، هزینه آن نیز افزایش پیدا کرده است و دنبال این هستیم تا کارت‌هایی ملی با سرعت بیشتری صادر شود که البته کمبود اعتبار یکی از مشکلات است و برای جبران آن نیازمند یارانه دولتی هستیم.

کارگر با بیان اینکه اگر صفی که قبلاً شکل گرفته را کنار بگذاریم، می‌توانیم در ۲۰ روز کارت ملی را صادر کنیم، تاکید کرد: در سال ۱۴۰۱ اعتباری تزریق شد و یک صف انتظار ۱۰ میلیونی برای کارت ملی ظرف یک سال با صدور کارت، از بین رفت.

وی با اشاره به اینکه مواد بدنه کارت ملی از خارج وارد می‌شود و نوسانات ارز و دلار هزینه کارت را افزایش می‌دهد، گفت: اکنون ۶ میلیون درخواست کارت ملی را در صف داریم و از این تعداد، ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بار اولی هستند و ۱.۵ میلیون نفر نیز کسانی هستند که کارت خود را گم کرده‌ و درخواست تجدید کارت دارند.

 

تغییر در کارت‌های ملی جدید

رییس سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به بازنگری در حوزه تهیه و صدور کارت ملی، اظهار کرد: بدنه کارت ملی به جای اینکه از پلی کربنات باشد، از پی‌وی‌سی تهیه خواهد شد که نیاز به واردات از خارج از کشور نداشته باشد و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.
به گفته وی؛ با توجه به سرویس‌هایی که ایجاد کردیم در وزارت کشور به این نتیجه رسیده‌ایم که نبودن تراشه، آسیب و نگرانی زیادی ندارد و به سرعت صدور کارت ملی کمک می‌کند.
وی افزود: کارت ملی جدید طراحی شده و چون سیر کارت ملی در قانون آمده باید تغییرات نیز قانونی باشد و چنانچه مصوب شود، کارت ملی براساس طرح جدید صادر خواهد شد.

ارائه فوری انواع خدمات هویتی به ایرانیان خارج از کشور به صورت کاملا الکترونیکی

معاون وزیر کشور و رییس سازمان ثبت احوال، گفت: یکی از سیاست‌هایی که به ویژه در دولت چهاردهم شاهد آن هستیم یکپارچگی کامل میان ایرانیان چه در داخل و چه در خارج از کشور است که اتفاق مبارکی است.

وی اظهار کرد: خدمات هویتی منحصر به داخل کشور نیست، هموطنان عزیز ما در خارج از کشور برای انجام کارها به خصوص کارهای مرتبط با نمایندگی‌های کشور یا دستگاه های داخل کشور و برای گرفتن هر خدمتی نیاز به احراز هویت، اصالت سنجی هویت و خدمات هویتی از جمله در بحث های تولد ، وفات ، ازدواج و طلاق دارند.

کارگر با تاکید بر اینکه در یکی دو سال اخیر بسترهای لازم برای ارائه خدمات هویتی مناسب به ایرانیان خارج از کشور ایجاد شده است، افزود: در گذشته هموطنان ایرانی خارج از کشور برای دریافت کارت ملی باید به ایران می آمدند و درخواست صدور کارت ملی می‌دادند که این باعث می‌شد خیلی از افراد این تمکان را نداشتند.

به گفته وی ، در این خصوص با هماهنگی وزارت امور خارجه، سازمان ثبت احوال این بستر را ایجاد کرد که هموطنان ساکن خارج از کشور به نمایندگی‌های کشورمان مراجعه و درخواست های خود در حوزه هویتی را ارائه کنند، ثبت احوال هم به صورت الکترونیکی به این درخواست ها پاسخ و مدارک موردنیاز را ارسال برایشان ارسال می کند.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال، در صورت درخواست برای صدور کارت ملی، کارت افراد صادر و برای نمایندگی(سفارت) ایران در کشور مربوطه ارسال می‌شود و هموطنان با مراجعه به آن نمایندگی کارت خود را دریافت و همانجا فعال می‌کنند.

کارگر گفت: این موضوع مورد استقبال وزارت امور خارجه هم قرار گرفته و اکنون ۵۱ نمایندگی وزارت امورخارجه در کشورهای مختلف در این زمینه فعال است.

هر نمایندگی کشورمان در خارج از کشور هم که این امکان را ندارد در صورت اعلام درخواست برای همکاری، ظرف کمتر از دو ساعت بستر لازم فراهم و انواع درخواست های مردم از جمله صدور کارت ملی آنان دریافت و روند کار انجام می‌شود.

در رابطه با نمایندگی‌های وزارت امور خارجه سعی کردیم تمام کارها الکترونیکی باشد و با حضور و درخواست هموطنان، مراتب به سرعت پاسخ داده می‌شود.

راه اندازی مرکز رصد جمعیت

معاون وزیر کشور و رییس سازمان ثبت احوال در ادامه درباره راه اندازی مرکز رصد جمعیت کشور در سازمان ثبت احوال نیز اظهار کرد: جای خالی یک مرکز رصد در حوزه جمعیت وجود داشت و در ثبت احول این مرکز را ایجاد کرده و داشبوردهای گوناگون جمعیت روی آن قرار داده شده است که شاخص‌های بسیار موثر در سیاستگذاری و برنامه ریزی حوزه حمعیت است.

وی با بیان اینکه برای برنامه ریزی صحیح نیاز به اطلاعات صحیح داریم، گفت: هرچقدر اطلاعات دقیق‌تر باشد نتیجه برنامه ریزی بهتر خواهد بود و مرکز رصد را در سازمان ثبت احوال ایجاد کردیم و با هماهنگی سازمان اداری استخدامی در ساختار سازمان نیز نهادینه شده است..

کارگر ادامه داد: علت اصلی این است که اطلاعات موجود در این مرکز اطلاعات ثبتی مبناست و اگر از عدد و رقم در این مرکز صحبت می‌کنیم پشت هر کدام از آنها یک کد ملی قرار دارد و اطلاعات برآوردی و اتفاقی نیست.
کارگر با بیان اینکه به دنبال آن هستیم که اطلاعات جمعیتی را مکان محور کنیم و جی آی اس جمعیتی را ایجاد کنیم، افزود: یکی از دستورات خوب و دقیق رئیس جمهور این بود که حتماً اتصال کد ملی با کد پستی برقرار شود و این در جی‌آی‌اس جمعیتی شکل خواهد گرفت؛ اطلاعات جمعیتی تا حد پارسل و مبتنی بر مختصات در مرکز رصد بارگزاری می‌شود.
وی تاکید کرد: با هماهنگی که با شرکت ملی پست انجام دادیم، روند خوب را طی کرده و امیدواریم بتوانیم در سراسر کشور با اتصالی که بین حوزه کدملی و کدپستی خواهیم داشت، جی آی اس را آماده کنیم.

ارایه ۵۰۰ هزار انواع خدمات هویتی در جنگ ۱۲ روزه

رییس سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به خدمات سازمان در جنگ ۱۲ روزه تاکید کرد: سازمان ثبت احوال نیز مانند سایر دستگاه‌ها و به عنوان یک سازمان خدماتی در طول دفاع ۱۲ روزه فعال بود و در این مدت بیش از ۵۰۰ هزار خدمت هویتی به مردم ارائه شد.

وی با بیان اینکه این ۵۰۰ هزار خدمت به صورت خدمات منحصر به سازمان ثبت احوال و به صورت ارائه خدماتی احراز هویت به دستگاه‌های دیگر انجام شد، ادامه داد: یکی دیگر از کارهایی که انجام دادیم این بود که در همان روزهای اول این دفاع، بخشنامه‌ای به ادارات صادر کردیم که کلیه افرادی که آسیب دیدند در این حمله نوجوانمردانه و مدارک هویتی شان از بین رفت در اولویت کاری قرار گیرند و به فوریت این اقدام در مورد آنها رخ دهد.

کارگر تاکید کرد: اقدام دیگری که انجام دادیم این بود که در مراکزی که در محل اسکان این افراد برای مثال در تهران در هتل‌های شهر، لاله و شیان میز خدمت قرار دادیم و درخواست‌های آنان را دریافت و شناسنامه و کارت ملی صادر کردیم، همچنین در محل برخی از دستگاه‌ها از جمله صدا و سیما که مورد حمله قرار گرفت و خبرنگاران و کارکنان مدارک هویت خود را از دست دادند، نیز میز خدمت برگزار شد.

وی یادآور شد: همچنین در دفاتر پیشخوان و سایر مراجعی که به عنوان پیشانی و میز خدمت سازمان ثبت احوال هستند، ابلاغ کردیم که ارائه مدارک هویتی این افراد به سرعت و با اولویت انجام شود.

کارگر از افرادی که در جنگ ۱۲روزه مدارک خود را از دست دادند و هنوز اقدامی برای دریافت مدارک هویت خود نکردند خواست تا سریعاً اقدام کنند و سازمان ثبت احوال به سرعت و با افتخار به آنان خدمت ارائه خواهد کرد.

ثبت ۳۶ هزار و۵۸۲ واقعه ازدواج در جنگ ۱۲ روزه

وی با اشاره به ثبت ۳۶ هزار و۵۸۲ واقعه ازدواج و ۳۱ هزار و ۶۵۳ واقعه ولادت در ۱۲ روز جنگ، گفت: ازدواج‌ها به این معنی است که مردم به زندگی خود ادامه دادند و اسیر این اتفاقات نشدند و نشانه استواری و قهرمانی مردم ایران در سراسر کشور است

رفع محدودیت و ممنوعیت خدمت رسانی به ۲۳۰ هزار شهروند

رییس سازمان ثبت احوال کشور یادآور شد: افرادی بیش از ۴ دهه ممنوع خدمات شده بودند که با بررسی و همکاری قوه قضاییه ۲۳۰ هزار فرد ممنوع الخدمات را رفع ممنوعیت کردیم.